Februari 2021 - Tournée Minérale: een maand zonder alcohol 

Tournée Minérale komt terug en roept iedereen op om in februari een maand ‘nee’ te zeggen tegen alcohol.

Daar zijn goede redenen voor: alcohol heeft, ook als je weinig drinkt, invloed op bijna alle organen in het lichaam en hangt samen met ongeveer 200 verschillende aandoeningen. Door het coronavirus is de manier waarop mensen omgaan met alcohol veranderd. Sommigen drinken minder, anderen beslissen net sneller om een glas te drinken. Begrijpelijk, maar het houdt ook risico’s in.

In de maand zonder alcohol krijgt je lichaam de tijd om te recupereren van je gewoonlijke alcoholgebruik. Heel wat deelnemers voelen zich dan ook beter in hun vel. Wat heel welkom is in deze uitzonderlijke tijden.

Ga dus de uitdaging aan, en ontdek dat je geen alcohol nodig hebt om je te amuseren.

Iets leuks doen rond Tournée Minérale? 

Hier vind je tips en recepten waarmee die maand een makkie wordt! 

Meer info

Lees er meer over op www.tourneeminerale.be. Ook organisaties, bedrijven, verenigingen en sportclubs vinden er tips en materiaal om als team mee te doen met de campagne.


10-STAPPEN FIT IN JE HOOFD 

Bekijk zeker onderstaande 10-stappen van fit in je hoofd met bijbehorend filmpjes. Laat je inspireren om tot een gezonder en gelukkiger leven te komen. Neem zeker ook een kijkje op hun website.

STAP 1 | VIND JEZELF OKE

Voel jij ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streef je ook de perfectie na en wil je ook alles steeds onder controle hebben? Dat is onmogelijk. Je hoeft helemaal niet perfect te zijn. Je bent uniek en je verdient respect zoals je bent. Blijf voor ogen houden dat je meer dan de moeite waard bent.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 1:

STAP 2 | PRAAT EROVER

In je hoofd kunnen gedachten op hol slaan. Je gevoelens overweldigen je, ze dringen zich op, halen je uit je concentratie en verstoren je nachtrust. Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heb je er vat op. Dat je erover durft te praten, moet je eerder als een teken van sterkte dan van zwakte zien.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 2:

STAP 3 | BEWEEG

Pieker jij je soms ook suf? Kies een bewegingsactiviteit die je leuk vindt en makkelijk kan doen: fietsen, wandelen, joggen, … Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil én je doorzettingsvermogen. Gezonde vermoeidheid verbetert ook je slaap.

Weet je niet goed hoe te starten met bewegen neem dan zeker eens contact op met de Bewegen-op-verwijzing-coach. https://www.facebook.com/watch/?v=458179758105367

In Wijnegem is er een mooi aanbod aan wandelingen: 
* Ga samen met Lu Bresseleers op stap. www.wandelenisgezond.be 
* Wil je een historische wandeling maken? https://www.heemkringwijnegem.be/index.php?p=Historische_wandeling 
*Ook met Natuurpunt kan je fantastische wandelingen maken. Meer info: info@schijnvallei.be of 03 354 55 06 
* Wil je buiten Wijnegem gaan wandelen? Dan kan je met Jef Swinnen op stap. info@wandelcoach.be  of www.wandelcoach.be

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 3:

STAP 4 | PROBEER IETS NIEUWS

Iedereen kan iets nieuws leren maken of onder de knie krijgen. Je huis opnieuw inrichten, bloemschikken, een taart bakken, een leuke e-mail versturen, iemand aan het lachen maken,… Gebruik je fantasie. Iets nieuws proberen geeft je het gevoel dat je uniek bent en dat je leeft.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 4:

STAP 5 | REKEN OP VRIENDEN

Zolang je het zelf niet zegt, kunnen je vrienden ook niet weten hoe jij je voelt en hoeveel behoefte je hebt aan contact. Er is niets dat meer kracht geeft dan je door je vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Sociale contacten houden je in leven.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 5:

STAP 6 | DURF NEE ZEGGEN

Op lange termijn loont een 'nee'. Nee tegen dat glas teveel, nee tegen iemand die iets vraagt waar je geen zin in hebt.
Pas als je nee durft te zeggen, ervaar je jezelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil. Als 'nee' kan, wordt 'ja' een woord waar je echt plezier aan beleeft. Dan doe je weer dingen in volle vrijheid en geniet je ervan.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 6:

STAP 7 | GA ERVOOR

Durf je te engageren. Wie opgaat in een activiteit, vergeet even zijn beslommeringen en krijgt het gevoel dat hij echt leeft. Er bestaan 1001 manieren om je te engageren: een film kijken, vrienden opzoeken, een recept uitproberen, je dochter helpen bij haar huiswerk, voetballen, vrijen, poetsen, toneelspelen, actief zijn in een vereniging. 

De groep zorgt ervoor dat je kan opgaan in een activiteit. De activiteit helpt je om bij de groep te horen.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 7:

STAP 8 | DURF HULP VRAGEN

Je kunt niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat je jezelf kunt redden. Je zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met je meedenkt. Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 8:

STAP 9 | GUN JEZELF RUST

Slorpen je werk, je kinderen, je ouders,… haast al je tijd op? Zo krijg je stress. Je wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van. Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 9:

STAP 10 | JE HOOFD BOVEN WATER

Zit je in een periode dat alles tegenvalt? Dan kun je soms niks meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden:
gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor jezelf. Als je verdrietig bent, huil dan eens uit, trek je even terug, bestel een kopje thee op een terrasje, wat frisse lucht snuiven of laat je koesteren. Misschien merkte je het al eens: ooit komen er betere tijden.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 10:


Bewegen op verwijzing  

Bewegen op verwijzing is een initiatief van het Vlaams Instituut Gezond Leven, gesteund door de Vlaamse overheid.

Wat houdt dit project concreet in?

Via dit project kunnen huisartsen Wijnegemnaren met een gezondheidsrisico doorverwijzen naar een Bewegen Op Verwijzing-coach. Als patiënt krijg je dan een beweegplan op maat van je persoonlijke coach.

Wat is het doel?

We hopen met dit project bij te dragen aan een actievere levensstijl voor de mensen die dat wensen, of diegenen die zelf de tijd niet vinden om op tijd en stond wat beweging in te lassen.

Kan ik me ook zonder doorverwijzing opgeven voor dit project?

Dat is uiteraard ook mogelijk! We verwijzen je graag door naar de Bewegen Op Verwijzing coach voor Wijnegem.