Bescherm je tegen hitte en ozon 

We verwachten hoge temperaturen en hoge ozonconcentraties. Dit kan een gevaar inhouden voor kwetsbare mensen. Met de nodige aandacht kunnen we veel leed besparen.

Deze kwetsbare mensen moet je extra in het oog houden:

  • Baby’s, peuters en kleuters
  • Ouderen
  • Chronisch zieken
  • Mensen met een beperkt sociaal netwerk
  • Personen met een langdurige blootstelling (festivalgangers, jongeren,…)
  • Personen die langdurige of zware fysieke inspanningen leveren

Volgende aanbevelingen zijn van kracht:
Drink voldoende

  • Drink regelmatig, en vóór je dorst hebt.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet je lichaam meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden dan weer minder snel opgenomen.

 Hou het koel

  • Blijf binnen, en hou de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12 en 16 uur, de warmste uren van de dag.
  • Neem een frisse douche of duik in het zwembad.
  • Een ventilator doet de warme lucht circuleren maar brengt weinig of geen verkoeling.
  • Draag dunne kleding in lichte kleuren en bescherm je hoofd tegen de zon.

 Doe het rustig aan

  • Beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) tussen 12 en 22 uur. Verleg indien mogelijk inspannende activiteiten.
  • Verplaats je activiteiten naar een (koele) binnenruimte.
  • Rust regelmatig.

 Let op elkaar

  • Let op oudere familieleden, buren en kennissen, vooral alleenstaande zieken en ouderen. Ben je gedurende een bepaalde periode afwezig? Neem dan de nodige voorzorgsmaatregelen: 
  • Informeer andere personen van je afwezigheid (buren, familieleden, arts of thuisverpleger) en tracht enkele mensen uit je omgeving te vinden die je taak tijdelijk willen overnemen.
  • Neemt de persoon medicatie, zorg er dan voor dat die in voldoende hoeveelheid aanwezig is en gemakkelijk bereikbaar is.
  • Noteer alle belangrijke informatie over de persoon (in het geval deze toch dringend zou moeten worden opgenomen in een instelling) en leg die informatie op een duidelijk zichtbare plaats (of geef ze aan een persoon die beschikbaar is).
  • Maak een lijst met de belangrijke telefoonnummers en plaats een telefoon in de nabijheid. 
  • Geef een dubbel van de sleutels aan een vertrouwenspersoon: zo kan er steeds iemand binnen in geval van nood.
  • Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip: dat stelt de persoon die je verzorgt gerust.

 Bijkomende tips

  • Eet licht verteerbare voeding. Als je een zware maaltijd moet verteren zal je lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel koel (1-5 °C) om bederven tegen te gaan. 
  • Neem je geneesmiddelen? Informeer dan bij je arts of apotheker of die een negatief effect kunnen hebben op je gezondheid gedurende een hitteperiode, en of de dosis aangepast moet worden. 
  • Volg het weerbericht en de aanbevelingen van de overheid.
  • Als je toch buiten moet komen, bescherm je dan tegen zonnebrand met een zonnecrème en draag lichte kledij. 
  • Laat kinderen NOOIT achter in een geparkeerde auto, ook niet voor een paar minuten. Door de zon loopt de temperatuur in enkele minuten heel hoog op, zelfs met een open raam.

Op www.zorg-en-gezondheid.be/hittealarm vind je meer nuttige informatie over hitte en ozon. Hier zijn ook enkele folders raadpleegbaar.
 


Wijnegem wil zijn inwoners aanmoedigen een gezonde levensstijl te hanteren. We schaarden ons achter het charter 'Gezonde Gemeente' en ondernemen de nodige acties: we promoten preventiecampagnes en richten zelf gezonde activiteiten in. De gezondheidsraad speelt hierin een belangrijke rol. Daarnaast werken we als bestuur aan een gezonde leefomgeving.

Nieuwe folders:

Zot van Gezond 2016 – nieuwe folder met de activiteiten georganiseerd door het SIGO = een samenwerking van Zandhoven, Schilde, Brecht, Zoersel, Malle, Wijnegem.

Jaarprogramma 2016 van activiteiten georganiseerd door Lichtpunt dementie = bijeenkomsten van en voor mensen met dementie, hun familieleden en mantelzorgers.